«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

شرکت کنندگان در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند | ویترینی به وسعت تولیدات سینمایی مشهد

  • کد خبر: ۱۸۴۹۳۲
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
شرکت کنندگان در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند | ویترینی به وسعت تولیدات سینمایی مشهد
پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های سینمایی، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن سینمای جوانان ایران-خراسان رضوی برگزار شد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از روز گذشته، ۲۷ شهریور، در پردیس سینمایی پارک بازار مشهد آغاز به کار کرده است؛ رویدادی که با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم‌های کوتاه و بلند به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی و جلب حمایت‌های هرچه بیشتر مسئولان استانی، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن سینمای جوانان ایران-خراسان رضوی برگزار می‌شود، اما اینکه به چه میزان می‌تواند در تحقق اهدافش موفق باشد، جای سؤال دارد. دبیر و سه تن از شرکت کنندگان در این رویداد توضیحات بیشتری درباره اهمیت برگزاری جشن سیمرغ خراسان رضوی و آورده‌هایی که می‌تواند برای سینمای مشهد داشته باشد ارائه کرده اند که در ادامه پیش روی شماست.

شرکت کنندگان در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی از اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند | ویترینی به وسعت تولیدات سینمایی مشهد

اهمیت رها نکردن فیلم سازان در پایان جشنواره

جواد فرزادپور یکی از شرکت کنندگان در پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی است. او با فیلم «شیطان عاشق نیست» به بخش داستانی بلند این رویداد راه پیدا کرده است. به گفته فرزادپور فیلم «شیطان عاشق نیست» که به اختلالات روانی و شخصیتی می‌پردازد، در مشهد فیلم برداری شده است و اولین نمایشش را در جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی پشت سر خواهد گذاشت.

فرزادپور که اولین بار است به جشن سیمرغ خراسان راه پیدا کرده است، درباره این رویداد می‌گوید: برگزاری جشن سیمرغ قطعا اتفاق مثبتی است، اما این جشن اگر می‌خواهد تأثیرگذار باشد، نباید به برگزاری رویدادی نمادین که فقط به اکران فیلم‌ها اختصاص دارد، محدود شود. او تأکید می‌کند: نباید هنرمندانی که در جشن سیمرغ معرفی می‌شوند با پایان این رویداد به حال خود رها شوند و باز خودشان بدون حمایت به سراغ گرفتن پروانه ساخت و پیدا کردن سرمایه گذار بروند.

این فیلم ساز که باور دارد هرچه وجه رقابتی پررنگ‌تر شود، رویداد جذاب‌تر برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: وقتی اسم دورهمی بر رویدادی گذاشته می‌شود، پیشکسوتان و بزرگان چندان از آن استقبال نمی‌کنند، اما اگر موضوع مسابقه به میان بیاید، شرکت در آن برای تعداد بیشتری از فیلم سازان جذاب می‌شود؛ همچنین این جذابیت می‌تواند از بدنه هنری به سطح عمومی جامعه انتقال یابد، مانند زمانی که جشنواره فجر برگزار می‌شود و همه علاقه‌مندان این رویداد را پیگیری می‌کنند.

فرزادپور با اشاره به ضعیف بودن اطلاع رسانی درباره جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی، می‌گوید: در بیشتر سایت‌ها خبری از برگزاری این رویداد منتشر نشده و شبکه خراسان رضوی نیز حتی یک خبر درباره آن کار نکرده است. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که بدنه جامعه درگیر برگزاری این جشن شود و از آن استقبال کند.

او که هم زمان برگزار نشدن جشن سیمرغ خراسان با جشنواره فیلم فجر را اتفاق خوبی می‌داند، خاطرنشان می‌کند: برگزاری نشست‌های خبری و جلسات نقد و بررسی علاوه بر اینکه به ارتقای سطح کیفی فیلم سازان کمک می‌کند، می‌تواند باعث جذاب‌تر برگزار شدن رویداد هم بشود، چون همیشه حواشی جشنواره‌ها و نقد‌ها برای مردم جذاب بوده است؛ ازاین رو امیدوارم سال آینده شاهد برگزاری رویداد‌های جانبی در جشن سیمرغ خراسان رضوی باشیم. فرزادپور با اشاره به تنها بودن انجمن سینمای جوان در برگزاری این رویداد، یادآور می‌شود: این جشن اگر می‌خواهد مؤثرتر باشد، باید هم رقابتی‌تر برگزار، هم از سوی سطوح بالای استانی حمایت شود.

تأکید بر استمرار برگزاری جشن سیمرغ

سیدرهام رسولی با فیلم «انگشتر» به بخش داستانی کوتاه پنجمین جشن سیمرغ خراسان رضوی راه پیدا کرده است. این فیلم که ادای احترامی است به بازماندگان جنگ و تروریسم در ایران و دنیا، تا به امروز در چند جشنواره خارجی به نمایش درآمده و پیش ازاین در هفته فیلم و عکس مشهد و جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان هم اکران شده است.

رهام رسولی که در دوره‌های گذشته به عنوان مدیر تولید برخی آثار در جشن سیمرغ حضور داشته است، درباره جابه جایی زمان برگزاری این رویداد می‌گوید: در شهریور تب وتاب برگزاری جشنواره‌های مهم کم می‌شود و بسیاری از فیلم سازان با خیال راحت تری می‌توانند آثارشان را به جشن سیمرغ ارسال کنند؛ ازاین رو هم زمان برگزار نشدن این رویداد با جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی است که امسال رخ داده است. او با اشاره به برگزار نشدن جشنواره‌های سینمایی به صورت مستمر در مشهد بیان می‌کند: جشنواره‌های سینمایی مختلفی که در سال‌های گذشته در مشهد برگزار می‌شدند، ادامه پیدا نکردند.

دراین بین جشن سیمرغ خراسان توانسته است چندسالی به صورت مستمر برگزار و به ویترین آثار سینماگران مشهدی تبدیل شود؛ بنابراین برگزاری آن و رقابتی که میان فیلم سازان ایجاد می‌کند اتفاق مثبتی برای مشهد است، به طوری که اگر ادامه دار باشد، شاید در قدم‌های بعدی به صورت ملی برگزار شود. رسولی درباره وجه کم رنگ رقابت در این رویداد نیز یادآور می‌شود: به نظر من، چون تولیدات ما کم است، وجه رقابتی این رویداد کم رنگ شده است؛ بااین وجود نمی‌توان گفت جشن سیمرغ خراسان فقط یک دورهمی است، چون درهرحال جایزه دارد و رقابتی -هرچند کم- بین شرکت کنندگان ایجاد می‌کند.

این سینما گر تأکید می‌کند: میزان تأثیرگذاری جشن سیمرغ خراسان رضوی به نحوه برگزاری و همچنین استمرار آن در سال‌های پیش رو بستگی دارد؛ یعنی اگر این رویداد به صورت حرفه‌ای و به صورت مستمر برگزار شود، هم می‌تواند در فیلم سازان ایجاد انگیزه کند، هم می‌تواند تولیدات شهرمان را افزایش دهد؛ البته بی شک برای بهتر برگزار شدن جشن سیمرغ خراسان، باید دیگرمتولیان شهر هم پیش قدم شوند. او ادامه می‌دهد: اگر همه ارگان‌ها در برگزاری این جشن مشارکت کنند، اتفاقات بهتری رخ خواهد داد، به طوری که مشهد به عنوان الگویی برای دیگر شهر‌ها معرفی می‌شود.

رسولی برای پربارتر برگزار شدن جشن سیمرغ خراسان همچنین پیشنهاد می‌دهد که نشست ها، کارگاه‌ها و اردو‌های فیلم سازی نیز به عنوان بخش‌های جنبی جشن تدارک دیده شوند. رسولی درباره امکان تبدیل شدن جشن سیمرغ خراسان به رویدادی که برای بار اول آثار مختلف را نمایش می‌دهد نیز می‌گوید: فیلم سازان علاقه دارند که آثارشان در ابتدا در جشنواره‌های بین المللی به نمایش درآید و هنوز جشن سیمرغ خراسان به این سطح نرسیده است. اما بی شک با یک برنامه ریزی درست، سطح برگزاری این رویداد هم می‌تواند بالا برود و به یکی از رویداد‌های مهم سینمایی تبدیل شود.

دیده شدن آثار فیلم سازان جوان

امیررضا صفایی تبار با فیلم «آخرین وداع» در بخش مستند کوتاه پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی حضور دارد؛ فیلمی که این روز‌ها در پلتفرم هاشور هم به صورت برخط اکران شده است.
صفایی تبار درباره حضورش در جشن سیمرغ خراسان رضوی بیان می‌کند: این رویداد، اتفاق خوبی است که به فیلم سازان جوان، به ویژه آن‌هایی که امکان مهاجرت به تهران را ندارند کمک می‌کند تا آثارشان دیده شود و با فیلم سازان دیگر به رقابت بپردازند.

صفایی تبار درباره زمان برگزاری این رویداد نیز می‌گوید: زمانی که جشن سیمرغ هم زمان با جشنواره فجر برگزار می‌شد، در حق فیلم‌های خراسان کم لطفی می‌شد و آثار دیده نمی‌شدند؛ ازاین رو شهریور زمان بهتری برای برگزاری این رویداد است. او یادآور می‌شود: اگر نشست‌های تخصصی در جشنواره برگزار و همچنین شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران و تهیه کنندگان نیز در این رویداد شرکت کنند و با آثار فیلم سازان آشنا شوند، اتفاقات بهتری رخ می‌دهد و فیلم سازان آثار بعدی شان را راحت‌تر می‌سازند.

ایجاد انگیزه برای فیلم سازان

سید وحید سیدحسینی، مدیر انجمن سینمای جوانان-دفتر مشهد و دبیر پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی، با اشاره به تغییر زمان برگزاری این رویداد می‌گوید: جشن سیمرغ خراسان در سال‌های گذشته، هم زمان با جشنواره فیلم فجر در مشهد برگزار می‌شد و در حاشیه قرار می‌گرفت؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم امسال جشن سیمرغ خراسان را هم زمان با روز ملی سینما و به صورت مستقل برگزار کنیم.

او که مهم‌ترین آورده جشن سیمرغ خراسان برای مشهد را ایجاد انگیزه در فیلم سازان می‌داند، با اشاره به مهاجرت بسیاری از فیلم سازان خوب مشهد به تهران، خاطرنشان می‌کند: جشن سیمرغ خراسان می‌تواند با نمایش آثار مختلف به فیلم سازانی که در ابتدای راه خود هستند، نشان دهد در مشهد هم می‌توانند موفق باشند. به گفته حسینی این جشن اگر بتواند فیلم سازان قدیمی و جدید را گرد هم بیاورد، کار خودش را انجام داده است.

او تأکید می‌کند: فیلم سازان پیشکسوت و جوان شاید در طول سال فرصتی برای تماشای آثار یکدیگر و تبادل نظر نداشته باشند. دراین بین جشن سیمرغ خراسان فضای لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کند. دبیر پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی یادآور می‌شود: هدف ما ایجاد رقابت بین فیلم سازان نبوده است؛ باوجوداین در اختتامیه به فیلم سازانی که آثار خوبی تولید کرده اند، جوایزی اهدا خواهیم کرد. به گفته حسینی، فیلم‌هایی که با محوریت مشهد و بوم خراسان رضوی ساخته شده باشند در جشن سیمرغ سینمای استان در اولویت اند. او ادامه می‌دهد: برای بزرگ‌تر و رقابتی‌تر برگزار شدن این جشن به همکاری ارگان‌های مختلف نیاز است.

دبیر پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی با اشاره به برگزار نشدن رویداد‌های جنبی در این جشن بیان می‌کند: امسال فقط نمایش فیلم داریم و قرار است ۵۵ فیلم (از میان ۱۱۶ اثری که به دبیرخانه رسیده است) طی روز‌های دوشنبه، ۲۷ شهریور، تا چهارشنبه، ۲۹ شهریور، در پردیس سینمایی پارک بازار اکران شود. حسینی درباره انتخاب سینما پارک بازار برای برگزاری این رویداد نیز می‌گوید: ما سعی می‌کنیم رویدادهایمان را در سینما‌های مختلف برگزار کنیم تا همه سینما‌های شهرمان با جریان فیلم سازی در مشهد درگیر شوند. او یادآور می‌شود: اختتامیه جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی هم زمان با رویداد جشن مهر سینمای ایران روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور، برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->